Mateřská škola, Uherské Hradiště, Svatováclavská 943, příspěvková organizace,
MPV Mateřská škola, Svatováclavská 943, Uherské Hradiště
Organizace pobytu dětí na školní zahradě
Projekt v oblasti environmentálního vzdělávání
Projekt zahrady MŠ s názvem:
Chceme obnovit vztah lidí k místu, kde tráví děti většinu dne, a myslíme si, že je důležité působit právě na děti, aby měly do budoucna zájem o to, starat se o prostor kolem sebe. V podstatě se snažíme vychovávat aktivní občany. Trápilo nás také, jakým způsobem se obvykle navrhují dětská hřiště – šablonovitě, bez ohledu na kontext místa a především bez ohledu na to, co děti skutečně potřebují. Změnit jsme chtěli i tradiční způsob výuky, přesunout zájmové činnosti dětí ven na zahradu tak, že je to bude bavit.
Chceme poukázat na potenciál školních zahrad, ale především rozšířit povědomí o tom, jak je důležité, v jakém prostředí děti vyrůstají. Dnešní děti ohrožuje syndrom odcizení k přírodě. Z dětství se vytrácí volná hra, hra „na něco“, děti už jen konzumují zábavu, kterou jim my dospělí předkládáme. Školní zahrada nabízí prostor pro chybějící kontakt s přírodou, volnou hru a pohyb, kreativní výuku, zkušenostní učení, interakci s vrstevníky, možnost spolurozhodování, trénink či diskusi a odpovědnost, utváření vztahu k místu a současně vytváří příležitost pro komunitní život a setkávání.
Děti v dnešní době ztrácí přirozené návyky, jako jsou chůze po měkkém povrchu, chůze po nerovném povrchu, balancování, šplhání, běhání, prolézání. V zahradě obsažený edukační program rozšíří poznávací schopnosti dětí, jejich smyslové vnímání, reakce na přijímané podněty vjemy. Pomůže dětem experimentovat s přírodními materiály jako je voda, hlína, dřevo, rostliny, pozorovat živočichy. Pomůže bezprostředně prožívat roční období. V pestré zahradě se dítě stává součástí živého světa, procitá v něm zvídavost a badatelský duch. Přírodně utvářená místa, na kterých si děti mohou hrát, jim nabízejí zážitky daleko přesahující obvyklý rámec ekologické výchovy.
Díky zahradě a činnostem v ní, děti získávají poznatky a dovednosti, ale také blízký vztah k přírodě a jistý druh inteligence ve vztahu k přírodě. Zahrada je zkrátka prostor plný příležitostí - jen je uchopit. Při jejím udržování bychom neměli přivést děti k hotovému. Pokud se děti na údržbě zahrady aktivně podílejí, získávají hlubší poznání a zkušenost s živým světem než při pouhém pozorování nebo hře. Každý „otisk rukou“, který dítě v zahradě zanechá, jej může s živým světem sbližovat a zakládat pocit zodpovědnosti. Vlastnoručně zhotovený úkryt pro živočichy, vypěstovaná rostlina nebo nápad, který se uskuteční, mohou dítě povzbudit, dodat sebedůvěru. Záleží na tom, jak dovedeme děti motivovat, nadchnout k tomu, aby se ztotožnily s naším záměrem a pomáhaly utvářet kolem sebe krásný a zdravý svět.
Cílem projektu byla přeměna venkovního prostředí školního zařízení na „učebnu pod širým nebem“, která se stane nedílnou součástí výukového plánu mateřské školy se zcela novými prvky v duchu hesla „škola hrou“.
Rozmanité, proměnlivé zahrady pozitivně ovlivňují vztah dětí k přírodě, stejně jako rozvíjí osobnost dítěte po všech stránkách. Realizace přírodní zahrady se zaměřením na environmentální výchovu rozšíří nabídku aktivit mateřské školy a podnítí zájem dětí o přírodu.
Formou hry se děti naučí ohleduplnému chování k živé přírodě, pochopí proměnlivost přírody a rostlin v průběhu ročních období a získají první zkušenost s pěstováním rostlin a péčí o ně. Zahrada MŠ se zaměřením na environmentální výchovu obohatí dětský svět o nevšední zážitky z živé přírody a napomůže nahlédnout do problematiky životního prostředí jinou optikou, optikou dětských očí.
Ekologicky zaměřená zahrada se stala ukázkou environmentálního přístupu k zakládání zahrad a může podnítit zájem o ekologické zahradničení u obyvatel blízkého sídliště potažmo širší veřejnosti.
Dílčí cíle:
o Zprostředkovat dítěti poznatky o zahradě
o Vytvořit kladný vztah k živé a neživé přírodě
o Vytvořit správné návyky chování k přírodě, pochopit přírodní zákonitosti a vztahy
o Získat dovednosti spojené s činnostmi na zahradě
o Osvojit si správný žebříček hodnot (hodnotová orientace)
o Osvojit si soustavu základních pojmů a postojů k přírodě
o Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
Výstupy:
Dítě:
o Ví, že není jedno v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
o Soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí a experimentuje
o Pomáhá pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.
o Ovlivňovat smyslové vnímání (např. barva květů – oči, vůně – nos, struktura povrchu – hmat, ovoce v zahradě – chuť
o Je povzbuzováno k pohybu, zdokonalení motorických dovedností a smyslu pro balanc
o Vytvoření pozitivního prostředí, které ovlivňuje kreativitu, zájem, přirozenou zvídavost a estetické cítění dětí
o Zahrada zraku /zahrada barev: barvy přírody a rostlin, jejich proměnlivost, motýli, květy se nachází na celé ploše zahrady
o Hmatová zahrada: různé přírodní materiály – kámen, štěrk, oblázky, písek, přírodniny, listy rostlin podporují vnímavost dětí
o Zahrada čichu: bylinky, trvalky, ovoce, kvetoucí keře, vůně přírodnin (dřevo, kůra atp.).
o Zahrada chuti – jedlá zahrada: bylinky, drobné ovoce, domácí dřeviny.
1. Babiččina zahrádka
2. Výuková zastřešená pergola
3. Smyslový chodníček
4. Suchý potok s kameny různých velikostí
5. Slalom
6. Zvonkohra
7. Lesní bludiště
8. Had
9. Suchý vrbový domeček
10. Živý vrbový domeček a tunel
11. Lanové centrum
12. Trvalkový záhon
13. Kopec
Použití pro výuku a výchovu, využití jednotlivých prvků
Bylinková spirála
Bylinková spirála je jednoduchým řešením pro pěstování maximálního počtu druhů bylin na minimální ploše. Děti zde mohou pěstovat různé byliny a seznámí se s jejich využitím. Záhonek je vhodný pro bylinky, voleny jsou zejména léčivé a aromatické druhy. Bylinky lze následně sušit či jinak konzervovat. Děti se učí o využití bylinek např. v kuchyni.
Pěstované byliny na spirále:
Rozmarýn lékařský, Tymián obecný, Česnek medvědí, Máta peprná, Meduňka lékařská, Pažitka, Měsíček zahradní, Levandule lékařská
Ovocná zahrádka – ovocné dřeviny
Maliny, jahody
Zeleninová políčka a komposter
Děti se učí rozeznávání vůní, tvarů, chutí a barev, typů rostlin. Zahrádka je ideálním místem pro pěstování a pokusy dětí. Na záhonku se průběžně provádí experimenty s klíčením rostlinek např. mrkev, petržel, cibule, hrách, fazole, ředkvičky, kedlubny, rajčata, paprika, salát a jiné. Děti pozorují proces klíčení, růstu, tvorbu listů a květů, opylování, zrání plodu, učí se péči o rostlinky, zalévání a odstraňování plevele. Zeleninu lze následně využít ve školní jídelně nebo k přímé konzumaci.
Komposter – prostor, ohraničený přírodním materiálem učí děti využití biologického odpadu k následnému přihnojování užitkových záhonků, zcela ekologickému způsobu hospodaření a pochopení všech souvislostí.
Hmyzí hotel - domečky pro hmyz často osidlují včely samotářky (různé čalounice, pískorypky, zednice či drvodělky). Jsou to důležití opylovači ovocných dřevin, kteří létají i za nižších teplot než včela medonosná, nevadí jim ani déšť a pro pozorování dětmi jsou zcela bezpeční, neboť nemají žihadlo.
Činnosti, které zde mohou děti provádět:
o uhrabávat půdu a připravovat ji na sázení
o sázet, sít
o plet záhonky-odlišovat bylinky od plevele
o zalévat bylinky, pozorovat, jak rostou
o pozorovat hmyz, žížaly, mravence, sluníčka, mšice… lupou
o sklízet vypěstované bylinky
Prvek lze využít během celého roku. Prvek je součástí výukových aktivit na školní zahradě. Zastřešená pergola bude sloužit i v dešti jako učebna, ve které lze pracovat a být současně na čerstvém vzduchu. Pergola bude ještě osázena popínavými rostlinami, které by časem mohly částečně zastínit část dřevěných nosných konstrukcí.
Děti mají možnost se seznámit s několika druhy přírodních materiálů. Jsou zde kamínky různých velikostí, písek, šišky, dřívka, kůra, jehličí.
Stezka z kamínků zprostředkovává přímý kontakt dítěte s přírodou. Děti si procvičí klenbu nohy, dále můžou kameny porovnávat, třídit a seskupovat. V letních měsících mohou děti pozorovat živočichy vyskytující se ve volné přírodě (například ještěrka), různé druhy hmyzu, apod.
Kůlový slalom slouží k rozvoji prostorové orientace, rychlé reakci na překážku při chůzi či běhu
U domečku je umístěná zvonkohra vyrobená ze dřeva různých stromů. Při úderu potom má každé dřevo jiný zvuk. Slouží k procvičování sluchu.
Tento prvek slouží k rozvoji prostorové orientace a ke koordinaci pohybu. Děti se učí rozlišovat přírodní materiály jako je kámen, dřevo, učí se rovnováze.
Dřevěný had je nejen dekorativním prvkem, ale slouží také procvičování rovnováhy
V blízkosti pergoly stojí suchý vrbový domeček. Ten spolu s pergolou bude vhodným úkrytem před letním sluncem.
Vrbový domeček využijeme pro hry dětí. Přestože je ve spodní části kůra, pomocí molitanových žíněnek docílíme příjemný pocit dětí při prolézání či pobytu v domečku.
Mezi borovicemi je umístěno lanové centrum. Chůzí po laně s přidržováním se na horním lanu učíme děti odvaze, nebojácnosti. Starší děti si mohou pocvičit lezení v závěsu na horním laně
Při vstupu do je vysázeno přibližně 200 kusů trvalek, které mají v příštích letech kvést od jara do podzimu.
Kopec se schody využijeme k procvičování chůze do schodů a ze schodů u nejmladším dětí.
Ostatní děti využijí kopec k chůzi a běhu do kopce a s kopce. V zimních měsících když napadne sníh potom k jízdě na lopatě a bobech.
Prostor zahrady je rozdělen podle tříd.
Třída kuřátka využívá při pobytu na zahradě tyto prvky:
· Pískoviště, prostor se zpevněnou plochou, lavičky se stolečky, průlezku se skluzavkou, autíčko
· Z nově pořízených výukový center má na starosti a kontroluje: živý vrbový domeček s tunelem, lesní bludiště, hada
Třída koťátek využívá při pobytu na zahradě tyto prvky:
· Pískoviště, pružinová houpadla, průlezku loď, kyvadlovou houpačku
· Z nově pořízených výukových center má na starosti a kontroluje: maják, kopec, lanové centrum, smyslový chodníček
Třída berušek využívá při pobytu na zahradě tyto prvky:
· Pískoviště, tabuli, průlezku věž, průlezku šestihran, kyvadlovou houpačku, hřiště se zpevněnou plochou
· Z nově pořízených výukových center má na starosti a kontroluje:slalom, zvonkohru, suchý potok a babiččinu zahrádku
Všechny třídy mají učený prostor ke kolektivním míčovým hrám.
Kuřátka v trávě u hada, koťátka u lanového centra, berušky na zpevněné ploše. Využíváme také fotbalové branky, síť pro přehazovanou. Tento prostor využíváme dále pro tenis, házení s míčem.
Chodníky na zahradě slouží pro jízdu na odrážedlech a koloběžkách.
Za bezpečnost dětí odpovídají všechny učitelky bez rozdílu včetně vedoucí učitelky , pokud je v uvedenou dobu na pobytu venku.
Když se na přiděleném stanovišti objeví závada, nahlásí tuto skutečnost učitelka bezprostředně školnici nebo vedoucí učitelce, v její nepřítomnosti.